Du kan få hjælp til
Spil på digitale enheder
Nedenfor præsenteres 4 eksempler på personer med et uhensigtsmæssigt brug af spil på digitale enheder.
5 år og tabletglad
Line er 5 år, går i børnehave og bruger sin tablet 4 timer om dagen.
Line sidder med sin tablet, fra hun kommer hjem fra børnehave indtil der er aftensmad, og igen om aftenen når hendes forældre ser fjernsyn. Når Lines forældre prøver at overtale Line til at lægge tabletten fra sig, begynder hun at græde og bliver ved indtil hun får lov at sidde med tabletten igen. I Lines børnehave oplever pædagogerne, at hun har svært ved at lege med de andre børn, da hun ofte kommer i konflikt og har svært ved at fungere socialt. Lines forældre og børnehavepædagogerne er bekymrede for Line, da hun er begyndt at isolere sig og kun lader til at være interesseret i at sidde med sin tablet.
Spilleglad teenager
Jonas er 12 år, går i folkeskole og bruger 6 timer om dagen på at spille Fortnite.
Jonas sidder alene på sit værelse og spiller computer i al hans fritid. Han er stoppet med at gå til fodbold for at kunne spille mere computer, og Jonas’ forældre oplever, at han er blevet meget irritabel. Når hans forældre beder om hans hjælp i huset, eller beder ham komme ud til aftensmad, når han er midt i et spil, resulterer det ofte i et vredesudbrud fra Jonas’ side. Han gider heller ikke at deltage i familieaktiviteter, da han hellere vil spille med vennerne. Jonas virker meget træt i skolen og får ikke lavet sine lektier, hvorfor hans lærere har indkaldt hans forældre til et møde om problemet.
Universitetsstuderende med motivationsproblemer
Niels er 26 år, går på universitetet og har motivationsproblemer samt depressionssymptomer.
Niels arbejder på at få afleveret sit speciale. Det er hans 3. og sidste forsøg, men han har svært ved at motivere sig til at arbejde på opgaven, selvom han synes opgaven er spændende. Niels ved, at han bliver smidt ud af studiet, hvis han ikke får afleveret, men han kan alligevel ikke modstå fristelsen for at spille computer. De dage hvor han formår at stå op for at arbejde, ender han oftest med at spille computer i 10 timer. Niels bebrejder sig selv og har i forbindelse med specialeskrivningen taget 15 kg på, og i den seneste tid har han følt sig energiforladt og ensom.
hjemmeboede gamer med sindslidelse
David er 30-årig kontanthjælpsmodtager og spiller computer 12 timer i døgnet.
David har et brændende ønske, om at tage sig en uddannelse, få et arbejde og stifte familie. Men desværre er han ved at opgive håbet om at dette nogensinde kommer til at ske, og han fordriver derfor tiden med at spille computer. Efter afgangsprøven i 9. klasse startede David på forskellige uddannelser og praktikforløb, men han har aldrig fået dem afsluttet. David bor hjemme hos sin mor, der søger for, at han får mad og rent sengetøj, og hun styrer hans økonomi. David er diagnosticeret med autisme lidelse, og han har svært ved at være social og har ikke nogen nære venner.
Nedenfor præsenteres 3 eksempler på personer med et uhensigtsmæssigt brug af sociale medier, YouTube og streaming.
Dobbeltliv på Sociale Medier
Andrea er 20 år, studerende og lever et dobbelt liv.
Andrea fremstiller sig selv som en selvsikker, handlekraftig og udadvendt ung kvinde på de sociale medier, men denne fremstilling afspejler ikke hendes sande identitet. Andrea føler, at hun ikke kan leve op til dette billede, og hun frygter at hendes venner og bekendte skal finde ud af, at billedet ikke er sandfærdigt. Hun er begyndt at isolere sig og møder ikke længere op på sin uddannelse. Andrea søger anerkendelse på sociale medier, men hun føler sig usikker og er bange for ikke at være god nok. Likes og søde kommentarer giver hende et selvtillidsboost, men effekten er kortvarig, og hun fortsætter derfor med at fremstille et glansbillede af sig selv på de sociale medier.
Gymnasieelev med brandvarm smartphone
Laura er 19 år, går i gymnasium og bruger 7 timer om dagen op sin mobil.
Laura er meget aktiv på de sociale medier, tjekker sin mobil flere hundrede gange om dagen og har en snapstreak på 800. Om aftenen ligger Laura i sin seng og ser serier på hendes computer, samtidig med at hun er aktiv på mobilen. Hun har svært ved at stoppe med at se serier, og lukker først computeren klokken 2 om natten. Herefter tager det hende 1 time at falde i søvn. I gymnasiet oplever Laura koncentrationsbesvær, og hun altid træt og sover bogstaveligt talt i timerne, hvorfor hendes karakterer er faldet i samtlige fag. Lauras forældre og veninder har sagt, at de er trætte af, at hun altid er på mobilen og er fraværende.
den streamende Familiefar
Bo er 45 år, arbejder som pædagog og ser tv og streamer flere timer om dagen.
Når Bo kommer hjem fra arbejde til sin kone og 2 børn ved 16.30-tiden, er han altid træt, så han lægger sig i sofaen og tænder for tv’et. Mens han ligger og blunder, laver hans kone aftensmad, men hun er utilfreds med, at han ikke bidrager nok til de huslige pligter, og hun synes, han er fraværende overfor hende og deres børn. Bo ønsker at være en god far og ægtemand, men han er altid så træt og føler derfor, at han har brug for pausen foran skærmen. Når familien går i seng, er Bo fuld af energi og streamer serier til langt ud på natten.
Social medier, Youtube og streaming